Nabi Muhammad S.a.w. Sesat??

Berkongsi maklumat isu semasa dari pelbagai dimensi

Nabi Muhammad S.a.w. Sesat??

Dulu masa form 6 aku menjawat jawatan sebagai Ketua Pelajar Muslim.. Title tu yang menyebabkan aku menjadi tempat orang lain menanyakan kekeliruan dalam agama... Ecehhhh!!! Macam ulama pulak... Hehehe....

Satu hari tu aku ditanya oleh seorang budak cina yang beragama Kristian... Hanya satu soalan yang dia tanya kat aku... Soalan tu pon soalan yang diorang bincang bersama sama dan tanya kat aku... Saje nak berkongsi bukan atas dasar nak menunjuk pandai atau berlagak alim...

Nama budak tu Chin... Ikuti ceritanya di bawah ni ye... Olahan penceritaan ni mengikut sedap mulut aku je...

Chin : Azmi, aku nak tanya ko sesuatu... Mungkin soalan aku ni agak menyinggung sikit.. Tapi aku harap ko tak marah la...

Aku : Ok.. Tanya je lah... 

Chin : Masa ko sembahyang, ayat apa yang ko selalu baca tu??

Aku : Ayat yang mana??

Chin : Ala... Ayat selalu korang baca... Surah tu...

Aku : Oh... Surah al- Fathihah ke?? Haaaa... Surah tu memang wajib baca bila kitorang solat... Mana ko tau pulak ni??

Chin : Aku tahu la sebab tengok video...

Aku : Owh... Tu je ke yang ko nak tanya??

Chin : Boleh tak ko baca al fathihah tu? Aku nak dengar...

Lepas tu aku pon baca la surah al- Fathihah tu... Tapi sampai ayat yang ke 6 dia suruh aku berenti kejap... 

Chin : Boleh tak ko translate kat aku maksud ayat yang ke 6 ni??

Aku pon bagitahu la maksud ayat yang ke 6 tu...

Aku : "Tunjukkanlah kami jalan yang lurus"

Chin : Tunjukkanlah kami jalan yang lurus???? Surah ni diturunkan kat Nabi Muhammad kan... Pastu Nabi Muhammad tu baca dalam sembahyang dia kan...

Aku : Betul... So??

Chin : Macam ni.. Ada seorang pengembara dan singgah ke suatu kampung... Dah tentu pengembara tu tak tahu jalan nak ke pasar contohnya... Pastu dia jumpa seorang pakcik dan tanya kat pakcik tu.... 

"Pakcik, saya ni seorang pengembara.. Saya nak cari pasar tapi saya tak tahu jalan... Tunjukkanlah saya jalan yang lurus untuk sampai ke pasar tu"

Bila pengembara tu sebut "Tunjukkanlah aku jalan yang lurus",, sudah tentu hal ini menunjukkan si pengembara tadi tak tahu jalan kan... 

Aku : Betul... Jadi???

Chin : Bila Nabi Muhammad korang tu baca " Tunjukkanlah kami jalan yang lurus",, ini bermakna Nabi Muhammad tu sesat... Nabi Muhammad tu tak tahu ape ape... Macam mana korang percaya Nabi Muhammad tu boleh pimpin kamu ke syurga kalau dia sendiri pon sesat....

Aku : Maknanya tu lah soalan yang ko nak tanya tu ye.... 

Chin : Yap.......... Aku nak kan penjelasan...

Aku : Lepas ayat ke 6 dalam surah al- Fathihah yang bermaksud..

" Jalan orang orang yang telah Engkau berikan nikmat kepada mereka dan bukan jalan orang orang yang telah Engkau murkai dan juga bukan jalan orang orang yang sesat"...

Kita orang islam bila baca al Quran, tidak digalakkan berhenti sesuka hati sebab takut maksud yang kita baca tu lari... Sebagai contoh macam ayat yang ke 6 tadi tu... Kalau saya baca sampai tu je, memang akan jadi kekeliruan macam tu... 

Orang Islam solat bukan je untuk menyembah Allah s.w.t tapi dalam masa yang sama juga dalam solat tu kami berdoa... Dalam ayat ke 6 tu kami berdoa agar diberikan petunjuk jalan yang lurus... Manakala dalam ayat yang ke 7 tu kami berdoa agar tak menjadi seperti umat umat yang terdahulu sebelum kami... 

Chin : Jadi, maksudnya tak boleh baca ayat tu tergantung ye.. Mesti baca sampai habis la ye???

Aku : Hehehe... Lebih kurang macam tu la... Tapi, mana ko tau semua ni?? Ko ade baca tafsir al-Quran ke??

Chin : Tak lah... Aku tengok video sorang lelaki islam yang murtad... yang masuk kristian.. Dia yang cerita semua ni... Jadi aku nak kan kepastian.. Ade banyak lagi sebenarnya soalan yang lelaki murtad tu suruh tanya kat orang islam... Tapi ni je yang aku nak tanya...

Aku : Hemmmmm!!!! Ok... Kalau nak tanya ape ape lagi, jumpa je aku... Andai kata aku tak boleh jawab, nanti aku akan cari orang yang lebih arif dalam hal ni... Ok... Aku bukan pandai sangat pon,,, sekadar menjawab apa yang aku tahu... Tapi kalau korang ajak berdebat, aku kurang berminat... Ok Chin,, aku balik asrama dulu... bye...

............................................................................................................................................

Semoga budak yang bernama Chin tu terbuka hati untuk mendalami islam... 



5 Komen untuk "Nabi Muhammad S.a.w. Sesat??"

sampai mcm tu skali details dia tanya? bgs punya research dia buat kan?

uih...mcm tu plak dia kata..bgus pnjelasan ..smge hati dia terbuka nak masuk Islam..InsyaAllah

em...mcm kumpulan ajaran sesat la,diaorang guna ayat al-quran separuh2 je..

fuh! alhamdulillah...mereka akan cuba mengelirukan kita dengan soklan2 cenggini sehingga kita tak dapat menjawabnya dengan hujah.

Sebab tu bila baca surah kena fahamkan dengan maknanya sekali. Terima kasih atas perkongsian ni papa (^_^)

bagus dia research tapi resources dia silap pulak...islam dah murtad huhu...bagus papa dapat bagi jawapan begitu..

 
Copyright © 2014 PaPa BloGGer - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info